Sunday, July 26, 2009

Ljuga bättre än att väcka misstanke?

I måndags var jag ute i krogsvängen. I tisdags sprang jag på en av killarna jag mött kvällen innan på hemköp, i sällskap av sin fru. Jag hälsade, presenterade mig, och kom sen på att det kanske verkade bisarrt för frun att hennes man hade kvinnliga bekanta hon aldrig hört om så jag förtydligade; Vi hängde på samma krog i måndags.

Idag fick jag höra att den kommentaren tydligen vänt upp och ner på hela deras tillvaro. Men vad hade hon trott, att han satt själv på krogen. Är det bara jag som tycker att det är naturligt att man umgås och pratar, särskilt på en kvarterskrog där man springer på varandra lite om och om igen.

Det jag undrar över nu är vad han själv hade tänkt säga att jag var för en.  Hade han tänkt ljuga ihop att vi setts någon annan stans? Är inte det värre än att bekänna att vi kallpratat lite över bardisken?

No comments:

Post a Comment